Böjti ételek

Megosztás

Sághy Andrea előadásának részlete, mely elhangzott a Baba-mama kör alkalmán 2014 böjtjében.

Böjt régen és ma

A IV. századtól vált általánossá a Húsvét előtti 40 napos böjt, ahogyan azt- az evangéliumok leírása szerint-Jézus a pusztában tette. Az első időkben a böjt nagyon szigorú volt ( napi egy étkezés, húsmentes étrend...)
A nagyböjt időszaka volt az ókeresztényi korban a keresztségre készülők előkészületi ideje, valamint a bűnösök vezeklése is ekkor történt hogy utána feloldozást nyerjenek.

Nagyböjt

Az egyházi kereszténység első századaitól kezdve előírta hívei számára, bizonyos napokra, hosszabb időszakokra az étkezésről, a húsos, zsíros ételektől való részleges vagy teljes tartózkodást, a "böjtöt".

Előírás szabályozta azt is, hogy ezen időszakban hányszor és mikor ehettek egy keveset az engedélyezett ételekből.

Napi egyszeri jóllakásra csak a 21-61 év közötti egészséges embereket kötelezték, míg a fiatalkorúak, idősek, betegek, viselős asszonyok és a nehéz fizikai munkát végzők püspöki felmentést kaptak.

E vallásos gyakorlat okszerűségét az is alátámasztja, hogy a régi bölcsek szerint az ételtől való tartózkodás gyakran a legjobb orvosság az emésztési bajokból eredő betegségek gyógyítására.

Ezen túl a testi élvezetektől való önkéntes lemondás erősíti az akaraterőt, a lelki ellenálló képességet és fokozza a szellemi tevékenységet. A zsidók, egyiptomiak, perzsák, görögök, az indiaiak és mohamedánok kultúrájában is helyet kapott az emberi természet e követelménye, amely a vallásban és a vallás által emelkedett magasabb jelentőségre.

A keresztények között leggyakrabban és legszigorúbban a görögök tartották be a melegvérű állatok húsától való tartózkodást, az "abstinenciát", a pálinkaivás azonban e napokon is engedélyezett volt számukra.
A "hamvazószerdától" húsvét vasárnapig tartó negyven napos "abstinencia", a "nagyböjt", a húsvéti lelki előkészület időszaka, amit 1091-ben II. Orbán pápa iktatott törvénybe. Ezen időszakban a római katolikus családok nagy része sem húst, sem zsíros ételeket nem fogyasztott. A nyers illetve aszalt gyümölcsök, főzelékek (burgonya, bab, lencse) mellett elterjedt böjti étel volt a korpából készült savanyú leves is.

(Böjt után az asztalon: természetesen elengedhetetlen a kalács, sonka, tojás, és ha a húsfélén gondolkozunk, akkor próbáljunk ki a hagyománynak megfelelően egy bárányból készült ételt.)

Keresztény böjt

A keresztények két fő böjti időszaka a karácsony előtti advent négy hete és a húsvét előtti negyven nap, ebből a második a szigorúbb. A nagyböjt (az adventtel ellentétben) mozgó időszak, húsvét időpontját a IV. században határozták meg: a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő első vasárnap. A negyvennapos böjt a középkorban rendkívül szigorú volt, szerdán, pénteken és szombaton csak kenyeret és sót fogyasztottak, napjában egyszer, a jóllakás és a húsevés pedig a többi napokon sem volt megengedett. A katolikus egyházban a II. Vatikáni Zsinat (1962−65) óta már csak a hamvazószerdát, a nagypénteket és a nagyböjti időszak péntekjeit veszik szigorúan (napi háromszor étkezés, egyszer jóllakás, hústól való tartózkodás), a protestáns egyházak híveikre bízzák az önmegtartóztatást. Régen a nagypéntek előtti napon, népies nevén zöldcsütörtökön is böjtöltek (jellegzetes étel volt a spenót rántott zsemlével).

A böjt vallásos gyakorlata a bűnbánatot, az áldozathozatalt és a megtisztulást szolgálja. Magyarországon ebben az időszakban nem főztek, sütöttek állati eredetű zsírral; a nagyböjt kezdete előtt mindent a kamrába tettek, amit negyven napig nem fognak használni (zsíros edényeket, szalonnát stb.). Mindennap csak kétszer ettek: ebédre levest, böjtös pitét, vacsorára olajos káposztát, savanyú paprikát, diót és mézet. A hagyományos böjti étrendben helyet kapott még sokféle főzelék, aszalt gyümölcs, tojás- és halétel. Böjti időszak alatt tilos volt lakodalmat, mulatságokat tartani.

Szinte bármilyen zöldségből készülhet böjti krémleves

Böjt az egészségért

Az ókorban Hippokratész (de a keleti Ajurvéda medicina is) valószínűleg nem véletlenül tartotta fontos öngyógyító módszernek a böjtöt, ami a gyógyszertan fejlődésével azonban háttérbe szorult. A böjtterápiát csak a reneszánsz idejében fedezték fel újra; Paracelsus (1493−1541) a legjobb természetes gyógymódnak tartotta. A hatásosnak bizonyuló módszer különösen a szegény néprétegekben terjedt el. A böjtölés témájában Alexander Paschutin (1845–1901) orosz orvos többek között bizonyította, hogy megfelelő táplálékelvonás javítja a teljesítményt és a közérzetet. Komolyan foglalkozott a böjt lélektani hatásaival is.

...

A XX. században elterjedt sokféle böjt (léböjt, salátaböjt, tejsavókúra stb.) nem vallási eredetű, hanem egészségügyi szempontok szerint alakult. Elhízott, magas koleszterinszinttel élő társadalmunkban − vallási okokon kívül is − mindenkinek érdemes lenne legalább negyedévente néhány napos tisztulásra szánnia magát. Tavaszelőn sokunkat fáradság gyötör. A téli, nehezebb ételek energiaigényes emésztése, a vitamin- és mozgáshiányos élet fáradttá, kedvetlenné tesz. Szükségünk van a megújulásra. Egyszerűen betarthatók a zöldség- és gyümölcsnapok.

Változatosan készíthetőek a krémlevesek

A rendszeres salaktalanítás az egyik legjobb megelőzési módja a civilizációs betegségeknek: az allergiáknak, a fejfájásnak, a gyomorfekélynek, az izomfájdalmaknak és a cukorbetegségnek. A böjt hatására a szervezetünkben felhalmozódott salakanyagok és mérgek felszabadulnak és kiválasztódnak. A bőr is megszépül.

Hagyományos böjti ételek

Cibereleves

Hozzávalók: 1 dl tejföl, 1 dl tej, 4-5 gerezd fokhagyma, fél citrom, 1 evőkanál liszt

Elkészítés: Tegyél fel kb. 1,5 liter vizet főni, add hozzá a vágott vagy zúzott fokhagymát, forrald fel. Habard be az egy evőkanál liszttel elkevert tejjel és tejföllel, fél citrom levével ízesítsd savanykásra, majd kis lángon melegítsd át. Pirított kenyérkockákkal tálald!

Zöldborsókrémleves

Hozzávalók: 35 dkg fagyasztott zöldborsó, 1 nagyobb burgonya, 1 kisebb sárgarépa, 1 kis fej vöröshagyma, 1 gerezd fokhagyma, 1,5 db zöldségleveskocka, 1 csokor petrezselyemzöld, 2 evőkanál tejszín, 1 evőkanál olívaolaj, só, bors

Elkészítése: A krumplit és a többi zöldséget tisztítsd meg, vágd fel (a vöröshagymát és egy gerezd fokhagymát hagyj egészben). A borsót olajon futtasd meg, engedd fel kb. 8 dl vízzel, add hozzá a leveskockát, a krumplit, az egészben hagyott vöröshagymát és az 1 gerezd fokhagymát. Főzd puhára kis lángon (kb. 20 perc). Vedd ki belőle a vöröshagymát és a fokhagymát, s tegyél félre két-három evőkanál zöldborsót is. A maradékot turmixold össze, add hozzá a tejszínt. Sóval, borssal fűszerezd. Tálaláskor az egészben hagyott zöldborsóval és finomra vágott petrezselyemzölddel díszítsd.

Répasaláta almával

Hozzávalók: 3 db nagyobb sárgarépa, 2 db alma, 2 evőkanál darált dió, citromlé

Elkészítés: A sárgarépát vastagabbakra, az almákat vékony cikkelyekre vágd, az egészet jól keverd el, szórd meg a darált dióval, és citromlével ízesítsd. Hasonló a feketeretek-saláta (40 dkg fekete retek, 1 közepes vöröshagyma, petrezselyem, só, olaj), elkészítése ugyanilyen egyszerű: vágj mindet apróra, keverd össze, sózd, és locsold meg egy kevés növényi olajjal. Rozskenyér illik hozzá.

Céklaleves

Hozzávalók: 2 kg cékla, 2 sárgarépa, 1 zeller, 2 fej vöröshagyma, rozskenyér, babérlevél, bors, só, cukor, citromlé

Elkészítés: A nyers céklát mosd meg, hámozd meg, majd nagy lyukú reszelőn reszeld le. Önts rá előzőleg felforralt, langyos vizet, annyit, hogy ellepje, és fedd be rozskenyérrel. Öt-hat napig hagyd állni meleg helyen, így megsavanyodik. Szűrd le, a levét tedd félre. A sárgarépából, a zellerből, a hagymából néhány babérlevél és pár szem feketebors hozzáadásával főzz zöldséglevest, szűrd át, és add hozzá a cékla erjesztetett levét. Sóval, kevés cukorral, citromlével ízesítsd!

(mindmegette.hu)

 Példa 40 napos böjtrendre

 

  1. Rakott karfiol húsmentesen

  2. Krumplis tészta

  3. Borsófőzelék tükörtojással

  4. Pirog húsmentes töltelékkel 

  5. Gombapaprikás galuskával

  6. Krumplifőzelék tojáspörkölttel

  7. Karfiolpörkölt rizzsel

  8. Spenót bundáskenyérrel

  9. Borsóleves, utána házi nudli fahéjas cukorral vagy lekvárral

  10. Krumplikása hagymával

  11. Sóska főtt tojással

  12. Tortellini húsmentes töltelékkel, paradicsomszósszal és reszelt sajttal

  13. Rántott gomba rizzsel

  14. Zöldségfasírt sült krumplival

  15. Krémleves, utána tojásos nokedli salátával

  16. Főtt tészta zöldséges szósszal

  17. Hamisgulyás, utána palacsinta (húsmentes töltelékkel)

  18. Házi gnocchi sajtszósszal

  19. Rizsgolyó sült krumplival

  20. Póréhagyma krémleves, utána lángos

  21. Quiche hús nélkül, csak zöldségekkel, sajttal és szósszal

  22. Tökpörkölt bulgurral

  23. Zöldséges lasagneű

  24. Vega bolognai spagetti

  25. Osztrák sajtos galuska

  26. Pizza húsfeltét nélkül (vegapizza)

  27. Gombápaprikás palacsinta

  28. Paradicsomos penne sajttal

  29. Rizsleves magyarosan, utána zöldséges rétes

  30. Babfőzelék zabfasírttal

  31. Almás rakott tészta

  32. Brokkolikrémleves krutonnal, utána rántott alma

  33. Tökfőzelék zöldségropogóssal

  34. Ravioli húsmentes töltelékkel, paradicsomszósz

  35. Vadas mártásos tészta

  36. Nyírségi gombócleves vegetáriánusan, utána Pirított hagymás dödölle